fbpx
Majoren CrossFit logo
Bli medlem

Hur tränar man CrossFit?

De allra flesta tränar CrossFit i grupp genom att boka in sig på klasser.

Det är små grupper om cirka 12 personer som guidas igenom dagens träningspass (WOD) av en certifierad CrossFit coach.

Exempel på övningar som man stöter på under en CrossFit klass kan vara: armhävningar, frivändningar, knäböj, militärpress, marklyft, upphopp på lådor (box jumps), räckhäv (chins, pullups) eller repklättring, militärpress, bänkpress, marklyft, löpning m.m.

Alla övningar går att “skala” eller modifiera för att passa alla åldrar och bakgrunder.

För vem passar det att träna CrossFit?

CrossFit är för dig som vill få en sundare livsstil och må bättre.

Det är en träningsform med stark gemenskap, glädje och sammanhållning som gör att alla, oberoende av träningsbakgrund och ålder, kan känna sig hemma och utvecklas.

En stor del av att träna CrossFit handlar om att du lär känna dig själv och vad du klarar av. Du tävlar i första hand inte mot någon annan, du utvecklar dig själv.

Vid din sida finns alltid en coach som guidar dig och ser till att du utför rätt övning med rätt teknik och intensitet.

Varje moment går att skala. Klarar du t.ex. inte att göra en armhävning så skalar du ner svårighetsgraden och gör den på knäna, eller håller bara emot på vägen ner.

Vilken utrustning används i CrossFit?

Träningen kan ske med bl.a. hantlar, kettlebells, skivstång, klätterrep, medicinbollar, hopprep, lådor, slädar och annan enkel utrustning.

Vanligtvis är passen 1 h och brukar bestå av tre delar: uppvärmning, styrka och kondition, ibland även någon typ av tilläggsträning på slutet.

Till skillnad från t.ex. bodybuilding så ligger fokus i CrossFit på individuell prestation och inte utseende. Av just den anledningen ser man sällan speglar i en CrossFit box.